elham724

اطلاع رسانی

elham724

اطلاع رسانی

لوله برای کابل برق

 پترو صنعت آنارام

 

 

 

پترو صنعت آنارام 

لوله برق چیست؟ لوله برق را می توان به عنوان یک پوشاننده سیم های هادی برق، که جریان برق با ولتاژهای متفاوت از آن عبور می کنند، تعریف کرد. این وسیله از آسیب دیدن هادی جریان برق و همچنین حافظ جان افراد در صورت تماس بدن آنها با سیم های برق می باشد. لوله فابریک های برق در ساختمان های تجاری، مسکونی، ورزشی و کارخانه ها و شرکتها و تمام سازه هایی که دارای سیم برق هستند کاربرد دارد . 

 

عواقب عدم کاربرد لوله برق

کاهش ولتاژ برق

ایجاد حریق بر اثر اتصال برق

تماس ناخواسته بدن انسان با سیم های برق

عدم تغییر و بهینه سازی سیم های برق در کف سازه ها و دیوارها

انواع لوله برق

لوله برق PVC : این لوله ساوه از جنس پلاستیک سخت، به انضمام روان کننده ها و نرم کننده ها ساخته شده که دارای وزنی سبک تر و عایق بندی بهتر و همچنین قیمت ارزانتر نسبت به لوله برق فلزی می باشند.

لوله کاندوئیت فلزی: از جنس آهن ساخته شده و قابلیت تحل فشار بالا و عدم تخریب و تا شدن را دارد. ولی از معایب آن می توان عدم عایق بودن در برابر جریان برق دانست.

لوله گالوانیزه گرم لوله گالوانیزه گرم نیز از جنس فلز بوده و بیشتر در محوطه های باز و فضای بیرونی سازه ها کاربرد دارند. که عایق در برابر رطوبت می باشند.

لوله برق گالوانیزه سرد: از جنس فلز ساخته شده ، و بیشتر در مناطق سر پوشیده و داخل ساختمان ها و سازه ها کاربرد دارند و در محوطه های مرطوب زنگ می زند.

لوله برق پلی آمید: از پلاستیک نرم ساخته شده و سازه ها و ساختمان ها کاربرد دارد از ویژگی های آن سبک بودن ، انعطاف پذیری، ارزان بودن است ولی از معایب آن شعله ور شدن می باشد.

لوله برق پلی اتیلن: از پلاستیک نرم ساخته شده، استحکام و انعطاف بالا دارد

لوله برق خرطومی PVC :  قابلیت خم شدن به تمام جهات، از پی وی سی ساخته شده و آتش نمی گیرد بر روی دیواره های ساختمان کابرد دارد .

لوله برق خرطومی پلی آمید: تمام ویژگی های لوله برق خرطومی پی وی سی را دارد، اما قابل اشتعال است ولی از نظر قیمتی بسیار ارزانتر از آن می باشد.

لوله برق خرطومی فلزی: کاربرد در تابلوهای صنعتی، از جنس پی وی سی به انضمام سیم مفتولی به منظور افزایش مقاومت لوله

سینی کابل چیست ؟

سینی کابل یکی از تجهیزات الکتریکی می باشد که برای آراستگی بیشتر و مرتب نمودن کابل ها، آسانی تعمیر، افزایش طول عمر کابل ها و .... کاربرد دارند. کابل ها باید در کل مسیر از درون سینی کابل عبور کنند. چه در حرکت های افقی چه عمودی

سینی کابل ها بسته به جنسشان در صنعت کاربرهای متفاوت دارند و انواع مختلفی هستند.

جنس سینی کابل

1- آلومینیوم

2- فولاد

3- سینی کابل استیل

انواع سینی کابل از نظر پوشش

سینی کابل گالوانیزه : به منظور نگهداری کابل ها و عبور آن استفاده می شود که از ورق گالوانیزه یا جی آر و یا استیل ساخته می شوند. کابرد آن ها در مکان های بزرگ مانند پارکینگ ها و سوله ها و مکان های مسقف می باشد.

سینی کابل رنگی پودری استاتیک : مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت و اشعه خورشید

سینی کابل آبکاری گرم: این سینی کابل ها، ضد زنگ بوده و در محیط های اسیدی و مرطوب کاربرد دارند.

سینی کابل استیل : مقاومت بالا در برابر رطوبت و خمش و دمای بالا. این سینی کابل از فولاد ضد زنگ ساخته شده،

فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر مواد شیمیایی

سینی کابل ها در 6 نوع پایه در دسترس هستند مانند :

1- نوع نردبانی

2- ساده و غیر مشبک

3- مشبک یا شیار دار

4- کانالی

5- توری یا سبدی

6- تک ریلی

یکی دیگر از سینی کابل ها، سینی کابل استنلس استیل می باشد، از استیل ساخته شده خاصیت عایق الکترو مغناطیسی دارند و نوع دیگر سینی کابل گالوانیره گرم است.

تجهیزات ضد انفجار چیست؟

تجهیزات ضد انفجار تجهیزاتی هستند که در محیط هایی که در آن ها خطر انجار بالاست، استفاده می شود. این تجهیزات برای آتش نشانان، پالایشگاههای نفت و گاز و نیروگاهها استفاده می شوند و دارای محصولاتی مانند سرج استارهای ضد انفجار، اسپارک گپ های ضد انفجار، گوشی های موبایل ضد انجار و باکس ضد انفجار می باشند.

لوازم ضد انفجار استنلس سری B ، برای قرار دادن ترمینال های Exe , Exi  و دستگاه نفوذ و تخلیه از طریق ترمینال ارت (زمین) استفاده می شود.

نردبان کابل چیست؟

 نردبان کابل وسیله ایست که با استفاده از آن تعداد زیادی سیم و کابل در مسیر معینی، از آن عبور می کنند. در مسیرهایی که به صورت عمودی می باشند از نردبان کابل به جای سینی کابل استفاده می کنند.البته در مسر افقی نیز کابرد دارند.

کابل برق چیست ؟

عبارت است از چند سیم که در کنار هم قرار گرفته اند و به یکدیگر پیچیده شده اند و بوسیله مواد عایقی، محافظت شده اند.از این وسیله برای انتقال جریان برق استقاده می کنند و به دو نوع کابل برق صنعتی و کابل برق فشار ضعیف تقسیم می شوند.

منبع : PSanaram.com 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.